Bizimkiler

6 Mart 2012

SEMİNER' DEN ENTERESAN NOTLAR


18 -19 Şubat' ta satış pazarlama ve sosyal medya seminerine katıldım. Fakat içerik sadece bununla sınırlı değildi. Konuları kopyala yapıştır tekniğini kullanarak maddeleyeyim sonra da kalemime takılan ufak bilgileri aktaracağım.

CUMARTESİ

- BEDEN DİLİ
- ETKİLİ İLETİŞİM
- CV HAZIRLAMA VE ETKİLİ MÜLAKAT
- DİKSİYON

PAZAR

-SATIŞ
-PAZARLAMA
-SOSYAL MEDYA





Eğitim İzmir Tepekule Kongre Merkezi' ndeydi. Metro' da Salhane durağında iniyorsun. Hemen oracıkta. İlk günün eğitmeni Yalçın Vural idi. Evet başlayalım.



1. GÜN
Stres ile başladık. Stresin asıl kaynağının sorunun ne olduğunu bilmeme olduğunu söyledi Vural. Stresin belirtilerini 2 grupta inceledi.
a) Fiziksel etkileri: ağız kuruluğu, kekemelik, nefeste zorlanma.
b) Mental etkileri: gerginlik, sinirlilik, konsantrasyon eksikliği.


Stresin en yaygın sebepleri ise şöyleymiş:


- evlilik teklifi
- satış görüşmesi
- eğitim ( seminer, konferans vb.)                  
- topluluk önünde konuşma
- iş görüşmesi.


* Cevabın ne olacağını kestiremediğin anda stres başlar.




KONUŞMAYI ETKİLEYEN KONULAR


- mükemmel performans beklentisi
- konuşmanın içeriği
- sonucun olası etkileri
- sakin olmak için gösterilen çaba

- özgüven ve deneyim eksikliği
- karşınızdakini ikna etme isteği.


*Performans: Beklenen ile gerçekleşen arasındaki orantıdır.




KONUŞMANIN 7 AŞAMASI
- söylemek istemek
- söylemek
- konuşma (ses)
- duyduklarımız
- duymak istediklerimiz
- anladıklarımız.


* Söylemek istemek ile söylemek arasında bir filtre vardır ki buna bilinçli filtre denirmiş.
* Söylemek ile konuşma arasındaki filtreyeyse bilinçsiz filtre adını vermişler.




*KEEP   ------

*IT     ------------- ( Anlatacaklarını bir aptalın bile anlayabileceği kadar basit anlat. )

*SIMPLE   -------

*STUPID   ------



* Satış: İki tarafın karşılıklı beklentilerinin karşılanmasıdır.


* Satışı kılıfına öyle bir uydurmalısın ki karşı taraf sanki o ürünü alırsa bir ihtiyacının karşılandığını düşünecek. Müşteriye ürün satmaya çalıştığımızı hissettirmek müşteriyi kaybettirir.


ETKİLİ KONUŞMA


- konuya hakim ol
- hazırlıklı ol
- stres yaratan durumları belirle
- konuşma planını yap
- konuşmaya kendinden de bir şeyler kat.



MÜLAKAT


Arkadaşlar iş görüşmesine veya mülakata giderken dikkat edilmesi gereken bir kaç püf noktası varmış. Mülakatı yapacak kişilerin ad ve soyadlarını kesinlikle öğrenmemizi tavsiye ettiler. Dikkat edilmesi gerekenler de şunlarmış:


- erken git
- hazırladığın cv nin bir örneği de yanında olsun
- farklı bakış açıları geliştirme yöntemleri bul mülakata gitmeden
- şirketle aranda ortak noktalar bul
- ' kendini nerede görmek istiyorsun' sorusuna hazırlıklı ol
- mülakat esnasında kontrolün dışındaki konuları iyi analiz et
- hata yapmaktan korkma; önemli olan ne kadar kıvırabildiğin. ( ağzın laf yapacak genç! )
* Önemli olan beklentidir sonuçlar değil.


CV ( curriculum vitae )  HAYAT AKIŞI


İşveren markası çalışanına ne vaad eder?
- kişisel gelişim
- düzenli gelir
- yan hak paketleri
- çalışma ortamı
- kariyer
- sosyal güvence
- sosyal statü

- aidiyet.



Çalışanlar markaya ne vaad eder?
- mesai
- iş
- deneyim
- emek
- bilgi
- sonuç
- yetkinlik.


CV 'ye iş yeri adresini yazmama gibi bir seçi hakkımız da varmış. Hatta ve hatta boy- kilo yazmanın çok çok aptalca olduğunu söyledi Sn. Vural. Tabii eğer modellik mankenlik işlerine bulaşmayacaksan. CV el yazısıyla yazılmaz bunu hepimiz biliyoruzdur da tekrar etmekte fayda var belki unuturum :). 


* Doğru kanallardan, doğru şirketlere, doğru hedeflerle başvur !


HEDEF:


 SPECIFIC ( belirli )

MEASURABLE  ( ölçülebilir )

ACHIEVABLE  ( ulaşılabilir )

REALISTIC   ( gerçekçi )

TIME BOUNDED ( zaman sınırlı )  


olmalıymış. Çok da mantıklı. Bir hedef örneği vermek gerekirse;

- 5 yıl içinde firmanın satışlarını % 20 oranında artırmış bir üst düzey yönetici olmak.




* Ulaşılamaz hedefler = ÜTOPYA.


İşe alımcı bir eleman alırken şu 3 ögeye dikkat eder(miş.) . İş arkadaşlarıyla uyumlu çalışabilecek mi? Şirketime verimli olabilecek mi? Bu elemanı işe aldığımda bana maliyeti ne olacak?




 Pazarlama karmasının 4P' sini bilen arkadaşlar vardır. Product (ürün), Place (yer), Promotion (tutundurma), Price (ücret). CV de aslında bir pazarlama aracı olarak görüldüğünde (kendimizi şirkete pazarlıyoruz haydaa) bu 4P' yi CV için uygulayabiliriz.


Product    => özgeçmiş

Place        => başvurulan yer

Promotion=> başvuru kanalları

Price        => ücret......... :)Süper yahu.




CV Hazırlarken; 


- mail adresin isimsoyisim@... gibi bir şey olursa iyi olur
- fotoğrafın uygun olmalı ( mümkünse belden yukarısı olmalı)
- referans kısmına akrabalarını yazma!!!
- öğretmen adı da yazma ( eğer tez- proje hazırlama gibi şeyler yapmadıysanız)
- dil becerileri kısmına o dile ait okuma- konuşma- yazma seçeneklerinin hepsine aynı puanı ver.


* Blog yazarı olmak sana büyük artı katar bilakis şirketler için blog yazmak sabır gerektiren bir iş olarak görülüyormuş.


ÖN YAZI



İşe neden başvurduğunu, o işi neden istediğini burada belirtebilirsin. İş için uygun olan özelliklerini neden seni seçmeleri gerektiğini yazabilirsin. CV ' nde bulunmayan her eklentiyi burada sunabilirsin işinözü.




SWOT ANALİZİ



Strength ( güçlü yönler )   
Weakness ( zayıf yönler )
Opportunity ( fırsatlar )   => Rakiplerin zayıf yönleri, bizim standart dışı olan yaptıklarımız.
Threat ( tehditler )          => Deneyimsizlik, standart dışı olup da bizim yapmadıklarımız, standart dışı olup                                                 rakiplerimizin yaptıkları.





İŞ GÖRÜŞMELERİ



a) grup mülakatı : sırayla adaylara soru sorarlar. Sakın bir önceki adayın verdiği cevabı verme.
 1. bilgi amaçlı
 2. eleme amaçlı


 b) çatışma mülakatı
 1.stres mülakatı : sunduğun fikirlerin çok aptalca olduğunu söylerler. Buna rağmen fikirlerinin arkasında dur.
 2. rakipleri birbiriyle çarpıştırırlar. Bu şekilde fikrini en iyi savunan mülakatı geçer, işi de kapar aga.


İŞ GÖRÜŞMESİNDEKİ TUZAKLAR


Rakipleri toplu olarak mülakata alıyorlarsa rakipler kendilerini tanıtır. Sonrasında işveren adaylara rakiplerinin kişisel bilgileri hakkında sorular sorar. Amaç rakipleri konuşurken kişi not almış mı onları ne kadar dinlemiş bunu ölçmektir.


- Roleplay : işveren adaylara bir hayali meslek ismi söyler ( örn: simitçilik) . Tüm diğer koşullar aynı iken ve simit fiyatını değiştiremeyecekken nasıl olur da daha fazla kar elde edersin günün sonunda diye sorarlar ve fikirlerini dinlerler. En akla yatkın akılcı mantıklı cevabı veren patronun gözüne girer. heheyt


* Ücret ne kadar istiyorsunuz sorusu sorulduğunda adaydan piyasayı daha önceden biliyor olması ve ona göre bir fiyat söylemesi beklenir.



* Firmadaki ücret pakedi sorulmalı

- sigorta

- yol yardımı

- özel sağlık sigortası

- yıl sonu primi vs.

BEDEN DİLİ



* Beden dili eğitimi karşımızdaki kişinin beden dilini okumak için alınır; kendi hareketlerimize bunu uygulamak için değil!!!





Kelimeler  %7-10


Ses ve Konuşma  %30- 38


Beden Dili  % 55- 60  arası kişiler arası iletişimde önemlidir.


BEDEN DİLİ ÖGELERİ


- göz iletişimi
- yüz ifadesi ( mimikler )
- duruş biçimi ( jestler )
- el, kol, baş, parmak hareketleri
- kişiler arasındaki mesafe.


* Kişi geçmiş hakkında bir olaydan bahsederken beyninin sol lobunu kullanır; gözleri sola doğru kayar.

* Kişi gelecek hakkında konuşurken veya yalan söylemeye hazırlanırken ise; sağ lobu kullanır ki sağ lob yaratıcılığı simgeler. Gözler de sağa doğru eğimlenir. ( aklınızda bulunsun denedim oldu garanti yani.  )




- tokalaşırken eli iyi kavra sıkı tut
- mülakat esnasında saatle yüzükle saçla oynama
- bekleme odasında beklerken şirketle ilgili dergi, broşür gibi tanıtıcı dökümanlar varsa onları incele




* mimikler; her duyguyu illa bir kas hareketiyle ortaya çıkarırmış.
* mikro mimik ; mimikleri kontrol etme çabasıymış.

DÜŞÜNCE



Tokalaşma olayı ne enteresanmış yahu. Bin bir çeşit toka taktiğini adamlar çözmüş anlamlarını söylüyorlar falan. Birkaçını açıklayayım o zaman aklınızda bulunsun:


- Bilekten tutarak tokalaşma: ' seninle iletişimi artırmak istiyorum '


- Dirsek kavrama ile tokalaşma : ikaz etme uyarma anlamına geliyormuş.


- Omuzdan tutma: 2 sana güveniyorum '





























KOLLARI BAĞLAMA



Hakikatten de bağlama bence arkadaş çok çetrefilli bir olay acayip yanlış anlamaya elverişli bir pozisyon. Sakın bağlama.!. Yok parmak uçlarını gizlemişmişin, yok açığa çıkarmışsın falan filan bir sürü alavere dalavere... 


- eller saklıysa: sinirli, huzursuz.


- eller dışarıdaysa : rahat, karşısındakine güvenen.


* Vereceği cevabı bilemeyen kişi boğazını kaşır.



* Kafa bir yöne doğru eğilmeye başladıysa kişi konuyla ilgilenmeye başlamıştır.







İŞ GÖRÜŞMESİNDE BUNLARI YAPMAKTAN KAÇIN!!



- aşırı göz teması
- dudakları kilitleme
- sürekli sabit durmak
- fazla rahat hareketlerde bulunmak
- duvara ya da masaya yaslanmak
- elleri arkada- önde bağlamak
- saçları geriye atmak
- parmak uçlarını birbirine dayayarak konuşmak
- elleri ovuşturmak, yüzde dolaştırmak
- parmakları masada tıkırdatmak, ritim tutmak.








Son olarak şık ve temiz giyinip gideceğiz arkadaşlar bir iş görüşmesine ( of saçmalama tabiiki öyle olacak! )


Ama bu çok can alıcı nokta sona saklamak istedim:




KAHVERENGİ sakın giyme çünkü bu renk yavaşlık ve yavanlığı temsil eder.




en garantisi LACİVERT giy git yahu.


Başarılar olsun:) iyi geceler.



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


2.GÜN

konu: satış pazarlama

konuşmacı: Levent SOYGÜR





Vizyon ve misyon için her hocanın eğitmenin farklı farklı yorumları vardır ki literatürde daha da başka bir açıklama bulunur hakkında... Soygür ise; vizyonu ne olacaksın? sorusuna yanıt , misyonu ise neden onu olacaksın? sorusuna yanıt olarak ele aldı. Bir de değerler konusu var tabii. Değerlerin sorusu ise nsıl olacaksın? Onu olmak için nasıl bir yol izleyeceksin?





*Truepoint: hedefe yönelik satış.
* KPI ( kep performance indicator ) :iş performansı ölçümü
* Pazar büyüyorsa sen de büyümelisin.




Reklam filmi çekerken dikkat edilmesi gereken bir kaç nokta varmış. Günümüz insanının ilgisini çeken aktiviteler araştırılmış ve şu sonuç çıkmış: Gençlerin ilgisini çekmek istiyorsan yani hedef kitlen genç nüfus ise müzik ögesini reklma yedirmen lazım abi. Ama diyorsan ki benim hedefim yetişkin kesim onun için ise sporu özellikle de futbolu onların gözlerine sokman gerekiyor ki adamlar kafasını çevirip o saniyelik reklamın hiç olmazsa can alıcı bir iki saniyesini görebilsinler...

Markalar tüketiciyle iletişim kurabilmek amacıyla bu reklamları düzenlerler. Bu marka- müşteri ilişkisini otobüs yolculuğuna çıkan iki birbirini tanımayan kişinin yolculuk esnasında birbirleri hakkında yüzeysel bir kaç bilgi edinmesi olarak açıklayabiliriz.


* Street parade: sokak etkinliği.


Reklam filmini planlarken yerellemek de gerekir. Her kesim o filmde kendinden bir parça yakalamalı ki ürününüzü alsın.


* İllegal pazarlama: sponsorlukla elde edilen hakların aşılmasıdır. Aynı zamanda ambush-marketing ve gerilla pazarlama da denir.




BRAND HEALTH INDICATOR ( MARKA SAĞLIĞI ÖLÇÜMÜ )


Markaların karakterlerini inceler.Herkes tarafından takip edilmek için markalar kendi özellikleriyle biraz oynamalılar. Yerelleşmek demiştik ya hah işte o. Amaç müşteri tutundurmak.


* Pay- per- use: kullanım başına ödeme yapma.


SPONSORLUK
Evet uzun uzun tanımlar yapılan bir konuymuş bu meğer. Kişi veya kuruluşlara gerçek veya tüzel kişilerce dolaylı olarak ticari fayda sağlamak ya da sosyal sorumluluklarını yerine getirmek amacıyla iletişim olanakları karşılığında aynî veya nakdî destekte bulunulmasıdır.


* Aynî yardım: parasal olarak yardımda bulunmak değil ama elinde bulunan imkanarın bir kısmını hibe etmek gibi düşünebiliriz. Örneğin Nike' ın bir sporcunun yıl boyunca tüm spor malzemeleri ihtiyaçlarını karşılaması.


Sponsorluk Çeşitleri
- Partner: en büyük sponsor
- Co- sponsor
- Resmi tedarikçi



* mess marka: hedef kitlesi büyük marka.



Reklamcılık piyasasındaki yeni trend : öyle bir promosyon yap ki insanlara sadece bunu sen sun. Yani insanlar onu parayla satın alamasınlar. İnsanlara promosyon olarak unutulmaz deneyimler sunmaya başlandı. Mesela milli takım oyuncularıyla akşam yemeği gibi, Hollywood yıldızlarıyla birlikte kırmızı halıda yürümek gibi ...


Çok eğlenceli bir konuydu insanın ufkunu genişletiyordu. Elimden geldiğince notlar almaya çalıştım ufak ufak. Biraz zamanaşımı olmuş olsa da toplarlayıp notları hemen paylaştım. 


Levent Soygür 14 yıl Coca-Cola markasının satış ve pazarlama departmanında çeşitli pozisyonlarda çalışmış. Coca- Cola dan ayrılırken ki pozisyonunu da söyleyeyim: marka müdürlüğü. Bu bütün izlediğimiz reklam filmlerinin, hatta ve hatta Rock'n Coke ' un yaratıcı fikri Soygür' den gelmiş. Bir kaç Reklam filmi gösterdi milli takımla ilgili çok hoşuma gitti paylaşmak istiyorum. Levent Soygür Ağustos 2010 dan beri WON Spor Eğlence Pazarlama Danışmanlık ve Yönetim Hizmetleri Ltd. Şti. n de kurucu ortak olarak çalışma hayatına devam ediyor. İşte o reklam filmleri.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Evet dinliyorum:)