Bizimkiler

5 Mayıs 2012

VALS ARAŞTIRMASI (DEĞER VE YAŞAM BİÇİMİ SİSTEMİ)

Kendisi pazarlama dersi ödevim olur. Çok da ilgimi çekti paylaşmak istedim. Bu araştırma tüketici davranışlarını etkileyen bir faktör olarak yaşam tarzlarını araştırmayı hedeflemiş. İlk olarak Amerikalı halkı yaşam tarzlarına göre bölümlendirme amacıyla yapılmış ve sonuçta 9 tip Amerikan yaşam tarzı saptanmış.3 tip temel olarak alınmış.

1- İhtiyaç duyan tüketiciler (yaşayanlar, umutlular.)
2- Dıştan yönlendirilmiş tüketiciler (muhafazakarlar, yarışçılar, başarılılar.)
3. İçten yönlendirilmiş tüketiciler ( ben, benim diyenler, tecrübeliler, sosyal bilinçli tüketiciler.)

Yaşam tarzı tipleri dikkate alınmadan üretilen ürünlerin başarı şansı oldukça düşük olacağından, üreticiler ve pazarlamacılar, yaşam tarzı tiplerini dikkate alarak uygun strateji geliştirmek durumundadırlar.
Yaşam tarzı, bireylerin zaman, para ve enerjilerini harcama modelindeki önemli bir faktördür. Bireylerin yaşam tarzları sahip oldukları değerlerden, demografik özelliklerinden, geçmiş deneyimlerinden, kişiliklerinden ve güdülerinden etkilenmektedir. Bu nedenle aynı kültürde doğmuş, büyümüş olan bireylerin yaşam tarzları aynı olmayacaktır.
Yaşam tarzı, bireyin satın alma davranışını da etkiler. Bireyin nereden, ne tip ürünler satın alacağı, ne zaman kiminle alışveriş yapacağı hakkındaki kararlarını yaşam tarzı faktörü önemli ölçüde etkiler.
Yapılan bir araştırmaya göre Türkiye' de Çağdaşlar ve Geçiştekiler olmak üzere başlıca iki temel yaşam tarzı sınıfı olduğu görülmüştür. Çağdaşlar sınıfında "Yeni Avrupalılar, Yol Açanlar, Arayanlar" olmak üzere iç tip yaşam tarzı bulunmaktadır. Geçiştekiler sınıfında ise "Çabalayanlar, Sadeler, Sadıklar" bulunur.
Kadının çalışma hayatına atılmasıyla yaşam tarzı tercihleri ve tüketim davranışları da değişime uğramıştır. Kadınlar artık zamandan tasarruf sağlayan mikrodalga fırın, çay- kahve makineleri, halı yıkama makineleri gibi eşyaları kullanmayı tercih etmektedirler.
Türkiye' de kadın yaşam tarzlarının ortaya konulması için Çukurova Üniversitesinde okuyan farklı bölümlerde okuyan kız öğrencilerle bir araştırma yapılmıştır. Beş değişik yaşam tarzı tipi saptanmıştır.

1-Bakımlı Kadın
2-Mutfaktaki Kadın
3-Entelektüel Kadın
4-Günü Yaşayan Kadın
5-Geleneksel Kadın

Tüketicilerin yaşam tarzını anlamak, hedef pazarla örtüşen etkin reklam ve tutundurma faaliyetlerinin yaratılmasında büyük fayda sağlar.

Kozmetik endüstrisinde parfüm üreticiler, kadın tüketicileri, tercih ettikleri ürünlere göre Genç ve Bağımsızlar, Romantikler, Ev Hanımları, Çalışan Anneler, Lüks ve Maceralı Yaşamı Sevenler olmak üzere beş farklı gruba ayırmışlardır.

Gıda sektöründe yapılan yaşam tarzı analizi ise dört farklı yaşam tarzı tipi keşfetmiştir.

1-Hedonistler : İyi yaşamayı, pahalı olmayan, lezzetli gıdaları sevenler.
2-İstemeyenler :Suni maddelerden kaçınmak için lezzetli gıdalardan ödün verenler.
3-Kilolarına Dikkat Edenler : Şeker, kolesterol ve tuzdan kaçınırlar.
4-Ilımlılar : Tüm gıda kategorileri arasında dengeli tüketim gerçekleştirenler.

İlaç sektöründe yapılan yaşam tarzı tipi analizinin bulguları ise şöyle:

1-Realistler : Kaderci davranmayan, doktor tavsiyesine ihtiyaç duymamakla birlikte, uygun ve etkili ürünü kullanmak isteyen grup.
2-Otorite Bağımlılıları : Kesinlikle doktor, eczacı ve reçete yönlendirmesiyle hareket eden, asla tavsiye ile ilaç kullanmayan grup.
3-Şüpheciler: Sağlık konusunda kısıtlı bilgiye sahip olan, zaten şüpheyle yaklaştıkları ilaca, en son çare olarak başvuran grup.
4-Hastalık Hastası Olanlar: Hissettikleri ilk hastalık belirtisiyle hemen ilaca sarılan, genellikle uzman tavsiyesine ihtiyaç duymayan grup.

Çok hoşuma gitti cidden hak verdim bu yaşam tiplerini ve hemen kendimi bir gruplara soktum:)
Bu arada geçenlerde de İzmir' de 5.0 şiddetinde deprem oldu duymuşsunuzdur haberlerde. Nasıl tırstım nasıl tırstım anlatamam. Ki ben 99 depremini hissetmeyen insan... Sonrasında da bir kaç gün merkez üssü Foça olan depremler oldu küçük küçük. Arkadaşlar görev dağılımı yaptık. Sen TV. yi kapatacaksın, sen ocakları kapatacaksın, sen telefonları alacaksın hemen çıkacağız. Bak bak bak... :) Haydi sağlıcakla...
*özgünlüğünü yitirmiş bir kişi kendinden nasıl bahsedebilir ki..

6 yorum:

  1. bu tür araştırmalara göre üretim ve reklam planlamaları hep tuttu.. o yüzden çok önemli araştırmalar aslında..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet.. Ufku genişletiyor, yol gösteriyor... Her şeyin deneyimle kazanılmayacağını da hatırlatıyor:))

      Sil
  2. Bilgilendirici bir paylaşım olmuş.Tüketici gruplarını iyi yapmışlar.Her konuda mutlaka bir gruba dahil oluyor insan..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet canım:) sınavda da çıkmadı ama öğrenmiş oldum:)

      Sil
  3. Çağlacım merhaba, biara bana beklerim, nacizane benden bi ödülün var.
    Sevgiler şelalee

    YanıtlaSil
  4. sevgili çağla,
    küçük bir düzeltme:
    Orijinal VALS (STANFORD, 1978) sizin belirttiğiniz 3 yaşam tarzını temel olarak almıştı.
    VALS2ise
    Öz-yönelim (Self-orientation: (1) Principle oriented: having set views. (2) Status oriented: influenced by other's thinking. (3) Action oriented: seeks activity, adventure, and variety.)
    ve
    Kaynak (Resource: education, income, intelligence, health, energy level, and eagerness to purchase)
    boyutlarını temel alarak 8 yaşam tarzını sınıflandırmıştır:
    VALS2 Framework and Segment
    1. Actualizers, Innovator. These consumers are on the leading edge of change, have the highest incomes, and such high self-esteem and abundant resources that they can induldge in any or all self-orientations. They are located above the rectangle. Image is important to them as an expression of taste, independence, and character. Their consumer choices are directed toward the "finer things in life."
    2. Fulfillers, Thinkers. These consumers are the high-resource group of those who are motivated by ideals. They are mature, responsible, well-educated professionals. Their leisure activities center on their homes, but they are well informed about what goes on in the world and are open to new ideas and social change. They have high incomes but are practical consumers and rational decision makers.
    3. Believers. These consumers are the low-resource group of those who are motivated by ideals. They are conservative and predictable consumers who favor American products and established brands. Their lives are centered on family, community, and the nation. They have modest incomes.
    4. Achievers. These consumers are the high-resource group of those who are motivated by achievement. They are successful work-oriented people who get their satisfaction from their jobs and families. They are politically conservative and respect authority and the status quo. They favor established products and services that show off their success to their peers.
    5. Strivers. These consumers are the low-resource group of those who are motivated by achievements. They have values very similar to achievers but have fewer economic, social, and psychological resources. Style is extremely important to them as they strive to emulate people they admire.
    6. Experiencers. These consumers are the high-resource group of those who are motivated by self-expression. They are the youngest of all the segments, with a median age of 25. They have a lot of energy, which they pour into physical exercise and social activities. They are avid consumers, spending heavily on clothing, fast-foods, music, and other youthful favorites, with particular emphasis on new products and services.
    7. Makers. These consumers are the low-resource group of those who are motivated by self-expression. They are practical people who value self-sufficiency. They are focused on the familiar-family, work, and physical recreation-and have little interest in the broader world. As consumers, they appreciate practical and functional products.
    8. Strugglers, Survivors. These consumers have the lowest incomes. They have too few resources to be included in any consumer self-orientation and are thus located below the rectangle. They are the oldest of all the segments, with a median age of 61. Within their limited means, they tend to be brand-loyal consumers.
    sevgilerle...
    ahmetesgin@ebils.com

    YanıtlaSil

Evet dinliyorum:)